מהו חוסן מנטלי? איך בונים אותו? ומה קורה בסדנאות החוסן של לוחמי הימ"מ?

ראשי פרקים

כבר שנים רבות שיש לי את הזכות להעביר סדנאות חוסן ללוחמי הימ"מ. היה חשוב להם שמי שילווה אותם יהיה לוחם בעצמו, ועצם זה שהשתתפתי בעצמי באחד המבצעים שלהם , תורם רבות לחיבור ביננו וליכולת שלי להעביר להם מסרים רגשיים- כפי שתראו בהמשך.

אז כן. לוחמי היממ נחשבים ללא ספק ללוחמים הקשוחים ביותר בישראל.
הם מבצעים משימות בעוז ובאומץ לב, לעתים תוך סיכון חייהם. כל זה, בשביל שאנחנו נוכל לישון טוב בלילה.
רבים מאתנו היו רוצים להיות זבוב על הקיר בסדנאות החוסן שאני מעביר ללוחמי היממ.

  • על מה הם מדברים שם?
  • מה מפחיד אותם?
  •  מה מחזק אותם?
  •  מה מרגש אותם? מגבש אותם?

ראשית, בואו נבין קצת מהו חוסן מנטלי , מה חשיבותו, כיצד ניתן לחזק אותו. מה קורה בסדנאות של לוחמי העילית ( מהמעט שאוכל לספר) וכיצד אתם לבחון מה מידת החוסן המנטלי שלכם.

מהו חוסן מנטלי?

חוסן נפשי הוא היכולת להתאושש ממצבים קשים, to bounce back)) להסתגל לשינוי ולווסת רמות סטרס ומצוקה. . זה כרוך בפיתוח מיומנויות וגישות המסייעות לך להישאר חיובי וממוקד, גם מול מכשולים או אתגרים. חוסן נפשי אינו תכונה קבועה, אלא מיומנות שניתן לפתח ולחזק עם הזמן.

מדוע חוסן נפשי חשוב?

פיתוח חוסן נפשי חשוב מכמה סיבות. ראשית, זה יכול לעזור לך לנהל את הלחץ ולמנוע שחיקה, אשר יכול להיות השפעות שליליות על הבריאות הפיזית והנפשית שלך.
שנית, זה יכול לעזור לך להסתגל לשינוי ולנווט במצבים לא בטוחים, וזה חשוב במיוחד בעולם המשתנה במהירות של היום.
לבסוף, חוסן מנטלי יכול לעזור לך להשיג את המטרות שלך ולשמור על מוטיבציה, גם כאשר אתה מתמודד עם מכשולים או מכשולים.

טיפים לפיתוח חוסן נפשי:

תרגול תשומת לב: תשומת לב היא התרגול של להיות נוכח ומעורב באופן מלא ברגע הנוכחי. זה יכול לעזור לך לנהל מתח, לשפר את המיקוד, ולפתח תחושה גדולה יותר של חוסן. נסו לשלב תרגולי מיינדפולנס, כמו מדיטציה או תרגילי נשימה עמוקה, בשגרת היומיום שלכם.
רשת תמיכה: רשת תמיכה חזקה יכולה לעזור לך לנהל מתח ולבנות חוסן. עשו מאמץ ליצור קשר עם חברים, בני משפחה ועמיתים לעבודה שיכולים לספק תמיכה רגשית והכוונה.
יעדים מציאותיים: הצבת יעדים מציאותיים יכולה לעזור לכם לשמור על מוטיבציה וממוקדים, גם לנוכח מכשולים או אתגרים. ודא שהיעדים שלך ניתנים להשגה ועולים בקנה אחד עם הערכים וסדרי העדיפויות שלך. יעדים לא מציאותיים הם כר פורה ללחץ ומצוקה.
דפוס חשיבה חיובי: טיפוח דפוס חשיבה חיובי יכול לעזור לכם להישאר אופטימיים וממוקדים, גם כשהמצב קשה. נסו למסגר מחדש מחשבות שליליות למחשבות חיוביות, והתמקדו בחוזקות ובהישגים שלכם.
ללמוד מכישלונות: כישלון הוא חלק טבעי מתהליך הלמידה , והוא יכול לספק לקחים ותובנות יקרי ערך. במקום להתייאש מכישלון, השתמשו בו כהזדמנות ללמוד ולצמוח.
בריאות גופנית: טיפול בבריאות הגופנית שלך יכול לעזור לך לנהל מתח ולבנות חוסן. הקפידו לישון מספיק, להתעמל באופן קבוע ולאכול תזונה בריאה ומאוזנת.
חמלה עצמית: חמלה עצמית כרוכה בהתייחסות לעצמכם באדיבות ובהבנה, גם כאשר אתם עושים טעויות או מתמודדים עם אתגרים. תרגלו חמלה עצמית בכך שתדברו אל עצמכם בחביבות ותסלחו לעצמכם על טעויות.
אמצו שינוי: שינוי הוא חלק טבעי מהחיים, ופיתוח חוסן כרוך בלמידה להסתגל ולאמץ מצבים חדשים. נסו לגשת לשינוי בראש פתוח ובנכונות ללמוד ולצמוח.

חוסן וביצועי שיא הם תכונות קריטיות עבור אנשים המשרתים בכוחות מיוחדים.
אופיין הייחודי והמאתגר של המשימות שמבצעים הכוחות המיוחדים דורש רמה גבוהה של קשיחות מנטלית ופיזית, כמו גם יכולת לבצע תחת לחץ.
בהקשר של כוחות מיוחדים, חוסן הוא היכולת להתאושש ממכשולים ואתגרים, כגון פציעות קרב, לחץ פסיכולוגי ומצבי מתח גבוהים אחרים. אנשים בעלי חוסן, מסוגלים להתמודד טוב יותר עם אתגרים אלה ולהתאושש מהם, מה שיכול לעזור להם לשמור על רמות הביצועים שלהם ולהמשיך לתרום למשימה.
ביצועי שיא בכוחות מיוחדים מאופיינים לעיתים קרובות ביכולת לבצע ברמה הגבוהה ביותר של יכולת פיזית ומנטלית, גם לנוכח לחץ קיצוני וחוסר ודאות. לאנשי יחידות העילית יש מגוון מיומנויות, כולל מודעות מצבית, חשיבה ביקורתית ויכולת לקבל החלטות מהירות תחת לחץ.
פיתוח חוסן נפשי הוא תהליך הכולל בניית מיומנויות מנטליות ורגשיות הנדרשות כדי להתמודד עם מצוקות, להתגבר על אתגרים ולהתאושש ממכשולים.

אסטרטגיות לפיתוח חוסן מנטלי

1. עד כמה אתה מרגיש שאתה מסוגל להתאושש ממכשולים ואתגרים בחייך?
2. עד כמה מסוגלים לשמור על השקפה חיובית גם במצבים קשים או לא בטוחים?
3. האם יש לך רשת חזקה של אנשים תומכים בחייך אליהם אתה יכול לפנות לקבלת עזרה והכוונה?
4. עד כמה מסוגלים להסתגל לשינויים ולאתגרים בחייכם, ולמצוא דרכים להתגבר עליהם?
5. האם יש לך מטרות ברורות ותחושת מטרה שעוזרות לך להישאר מוטיבציה וממוקדת?
6. האם אתם מסוגלים ללמוד מכישלונות וכישלונות, ולהשתמש בידע הזה כדי להשתפר בעתיד? Growth mindset))
7. עד כמה אתה מסוגל לנהל את הלחץ ולשמור על תחושת איזון בחיים שלך?
8. עד כמה אתה מסוגל להישאר מחויב למטרות שלך גם מול מכשולים או מכשולים?
9. עד כמה אתה מסוגל להישאר רגוע וממוקד במצבים של סטרס גבוה?
10. עד כמה אתה מסוגל לשמור על תחושה של פרספקטיבה ולתעדף את מה שהכי חשוב בחיים שלך?

אז הבטחתי לכם קצת הצצה אל מאחורי הקלעים של סדנאות החוסן עם גיבורי ישראל, לוחמי הימ"מ.
האנשים האלו כל כך מאומנים בהיבטים המקצועיים של המשימות שלהם. הם חוזרים עליהן שוב ושוב. בתרגילי הדמיה הם מעבירים בעיני רוחם הם מבצעים את המשימה שוב ושוב, עד שבביצוע ברגע האמת- הם מסוגלים לבצע את המשימה בקור רוח, בניטרול הרגש.
היכולת לנטרל את הרגע, היא מבורכת במצבים של ביצועי המשימה.
אך מה קורה אחר כך? כשחוזרים לשגרה, אל חברי הצוות. אל הבית, האשה והילדים?
מה קורה לעולם הרגשי ?
אני מציע להם את מטאפורת הדימר ( עמעם) לוויסות רגשי. רגש לא חייב להיות on / off. אפשר לאפשר לעצמנו להיות יותר חוברים לעולם הרגשי- בבית, עם המשפחה, עם חברי הצוות.
הם לומדים לרתום את העולם הרגשי לטובתם, ולא לראות בו אויב.
הדבר שהכי מפחיד אותן, אגב- זה לא אם חלילה יקרה להם משהו- את זה הם מצליחים לנטר.
מפחיד אותם אם הם לא יבצעו ביצוע שיא של המשימה- או אם חלילה לא יצליחו לשמור על חברי הצוות שלהם.

אז המשימות של רובנו לא כרוכות בחירוף נפש או בסכנה ברורה ומיידית. ובכל זאת אנו חווים כל כך הרבה לחץ וסטרס.
במאמר זה  נתתי טיפים לחיזוק החוסן המנטלי , וכן שאלות להתבוננות וזיהוי החוסן שלנו.
במציאות של היום, זו ממש משימה אישית, משפחתית, צוותית, ארגונית ולאומית – לפעול באופן אקטיבי לחיזוק החוסן. למעננו ולמען סביבתנו.

נכתב ע"י:
גלן כהן – פסיכולוג קליני, Peak performance coach. מומחה לחוסן. עבד ביחידה לתגובות קרב של הצבא. מעביר במשך שנים סדנאות חוסן ליחידות העילית- ימ"מ, שבכ ויחידות מסווגות נוספות.
.

כתבות נוספות

דילוג לתוכן